Header article aménagement vehicule
Openbare werken & milieu

3 tips om je voertuig met succes uit te rusten

Je bedrijfsvoertuig heb je alvast gekozen (merk, energie, laadvermogen, prijs, enz.). Nu volgt de volgende belangrijke stap: de uitrusting van het voertuig. In deze fase moet je goed nadenken over hoe je het voertuig echt zal gebruiken, zeker wanneer je actief bent binnen de bouw- en milieusector waar veiligheid en gebruiksvriendelijkheid absoluut van cruciaal belang zijn. Hier volgen enkele gouden regels voor het uitrusten van je bedrijfsvoertuig.

Tip 1: Identificeer heel precies wat je wil, ook al moet je daar advies over inwinnen.

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is echt belangrijk om de behoeften van je bedrijf heel precies te bepalen. Je moet ook voldoende tijd nemen om tot in detail na te gaan wat je van je voertuig verwacht. Je moet rekening houden met de specifieke kenmerken van bepaalde gebruiksvormen en activiteiten, zeker binnen de sector van de bouw en de openbare werken. Daar worden dagelijks zware en vaak kwetsbare lasten vervoerd en dan speelt de organisatie van deze lasten een belangrijke rol (verdelen van het gewicht vooraan/achteraan, blokkeren en bufferen van het materiaal, positioneren van het verwerkingsmateriaal, enz.). In het geval van milieuactiviteiten moet niet enkel rekening gehouden worden met de belasting en het gereedschap, maar ook met mogelijkheden voor ophaling en de inrichting van het interieur. Aangezien deze vereisten vaak verschillen, zal de inrichting van het bedrijfsvoertuig niet altijd dezelfde zijn.

En aangezien elke activiteit uniek is, moet de inrichting van elk voertuig gedifferentieerd en correct aangepast worden. Je mag zeker niet vergeten dat je tijdens deze belangrijke fase advies kunt inwinnen. De expertise van bepaalde professionals (autoverhuurbedrijven, bedrijven die betrokken zijn bij de uitrusting van voertuigen, enz.) kan bijzonder nuttig zijn aangezien zij heel wat ervaring hebben met deze activiteitsgebonden vraagstukken. Het zou jammer zijn om dergelijk advies te mislopen wanneer het gaat om belangrijke zaken zoals modulariteit of het anticiperen op deadlines. Een professional komt automatisch op ideeën voor de juiste oplossing, net zoals bij het kiezen van materialen of apparatuur. Zo zal een inrichting die hoofdzakelijk uit hout gemaakt is een impact hebben op het gewicht van het voertuig en bijgevolg op het brandstofverbruik, en dus op de TCO (total cost of ownership).

Tip 2: Zorg ervoor dat veiligheid en gebruiksvriendelijkheid centraal staan bij de uitrusting.

In Europa “moet worden opgemerkt dat in de bouwsector de meeste ongevallen gebeuren: in de sector van de bouw en de openbare werken zien we het grootste aantal zware ongevallen en zijn de frequentie en het aantal kritieke gevallen het hoogst”, aldus het laatste verslag over gezondheid en veiligheid op het werk van  Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Unie. In Frankrijk wordt in de gegevens van de afdeling arbeidsrisico’s (ziekteverzekeringssysteem) van december 2019 melding gemaakt van 1,577672 miljoen werknemers die werkzaam zijn in de bouwsector en de sector openbare werken, goed voor 88.531 ongevallen met een “eerste uitkering”, waarvan 80.802 arbeidsongevallen met een ziekteverzuim van 4 dagen of meer. Tegelijk neemt het aantal ongevallen tijdens het reizen voor het eerst in tien jaar toe (+5,2%), terwijl het aantal spier- en skeletaandoeningen met 2,7% toegenomen is.

Met dit in het achterhoofd is het heel belangrijk om de verdeling van de lasten, die vaak behoorlijk zwaar kunnen zijn, heel nauwgezet te organiseren. Dit kan gepaard gaan met structurele werkzaamheden (verstevigde vloeren, eventuele onderverdelingen, enz.). Verschillende professionele organisaties binnen de sector van de bouw en de openbare werken raden daarom aan om gebruik te maken van een erkend waarschuwingssysteem voor overbelasting, geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur (meer details vind je in de aanbevelingen van de OPPBTP www.preventionbtp.fr, en van het INRS www.inrs.fr). Ook oplossingen voor het fixeren en vasthouden van de lading zijn uiterst belangrijk: verankeringspunten, riemen, beschermingsnetten, enz. Bij een botsing wordt de massa van de naar voren geprojecteerde items vertwintigvoudigd, zoals gerapporteerd door het INRS (Institut national de recherche et de sécurité Nationaal Instituut voor Onderzoek en Veiligheid). Eenvoudig handgereedschap kan evenveel wegen als een krat met flessen water! Vergeet ook niet dat alle ombouw- en inrichtingswerkzaamheden uitgevoerd moeten worden met inachtneming van de geldende wetten. Tegelijk moet een bijzondere aandacht besteed worden aan ergonomie en gebruiksvriendelijkheid: je moet gemakkelijk in en uit het voertuig kunnen stappen, er moeten inspanningen geleverd worden om een slechte houding tegen te gaan en je moet de opslag kunnen optimaliseren om met een beperkt aantal handelingen bij het gereedschap en de apparatuur te kunnen, enz. We kunnen niet genoeg benadrukken dat comfort een sleutelrol speelt bij het verbeteren van de professionele efficiëntie. In Europa is ongeveer 20% van de werkonderbrekingen te wijten aan lage rugpijn.

Tip 3: Maximaliseer de productiviteit.

Voorgaande tips dragen allemaal bij tot hetzelfde doel: het maximaliseren van de productiviteit. Een correct uitgerust en netjes ingericht voertuig zal je kostbare tijd besparen. Naar schatting zou een operator tot 30 minuten per dag kunnen verliezen, omdat hij in een rommelig bedrijfsvoertuig naar zijn gereedschap moet zoeken! Je mag de keuze van de accessoires dus zeker niet aan het toeval overlaten, en de op de markt verkrijgbare “werkgerelateerde” 3D-simulaties kunnen soms heel nuttig blijken. Zo worden mensen aangemoedigd om de beste praktijken voor comfort aan boord van het voertuig toe te passen (het opbergen van kleding en persoonlijke bezittingen, spullen voor tijdens de pauze, enz.). Vanuit een zakelijk standpunt kan het gebruik van IT-apparatuur (tablets, laptops) administratieve procedures aanzienlijk vereenvoudigen (voorraadbeheer, het bijhouden van schema’s, het opstellen van checklists voor de voorbereiding van voertuigen) en het personeel helpen om hun tijd efficiënt te benutten.

 

Hier volgen enkele punten waarmee je rekening mee moet houden bij de uitrusting van een voertuig:

Identificeer eerst je reële behoeften.

  Geef voorrang aan veiligheid en praktische aspecten (installaties, signalisatie en bewegwijzering, ergonomische aspecten, enz.).

De uitrustingsfase zou beschouwd moeten worden als een onderdeel van de extra inspanningen die de onderneming levert om de productiviteit te maximaliseren.

  Vergeet niet dat het voertuig ook een “geconnecteerd kantoor” is (administratieve taken uitvoeren, onnodige trajecten voorkomen, enz.).

 

Partagez cet article
Dit artikel delen